Murale na ścianach Muzeum i Ośrodka Kultury Białoruskiej w Hajnówce to wyjątkowe dzieła, które łączą sztukę współczesną z tradycyjnym białoruskim wzornictwem.
Każdy z nich opowiada historię regionu, jego kultury, ludzi i przyrody – w stylistyce inspirowanej ręcznikami obrzędowymi.
Pierwszy mural pojawił się w 2020 roku na frontowej ścianie muzeum. Nawiązywał do ludowego haftu z wyszywanej koszuli, który towarzyszył muzeum od jego powstania. Rok później, na tzw. „wieży”, powstał kolejny – przedstawiający wiejski krajobraz, pola, gospodarza orzącego ziemię i znajome sylwetki wierzb. Mural wywołał wzruszenie – starszy mieszkaniec powiedział: „Jakbym patrzył na mojego ojca, jak orze…”.
W 2022 roku we wnętrzu muzeum, na klatce schodowej, powstał trzeci – imponujący, o wymiarach 8 × 6 metrów. Pokazuje najważniejsze obiekty Hajnówki i okolic: cerkwie, kościoły, kolejkę wąskotorową, Krynoczkę, wiejskie chaty, żubry i bociany – wszystko w charakterystycznym ręcznikowym stylu.
W 2024 roku pojawiły się dwa nowe murale zewnętrzne. Jeden, tuż przy wejściu do muzeum, przedstawia podlaską wieś z drewnianymi chatami, stodołą, kapliczką i sceną sianokosów. Drugi – na długiej ścianie – to ponad dziesięciometrowy ręcznik obrzędowy malowany w czerwono-szaro-czarnej kolorystyce na białym tle, ukazujący życie dawnej wsi: ludzi przy żniwach, stogi, rozlewiska i konie z wozami.
Autorem wszystkich murali jest Mirosław Zdrajkowski – artysta związany z muzeum od lat, twórca „Białoruskiego alfabetu sztuki” i absolwent ASP w Mińsku oraz Studium Ikonograficznego w Bielsku Podlaskim. To on konsekwentnie przekształca motywy ludowe w nowoczesne formy wizualne.
Murale nie tylko upiększają miasto – wzmacniają tożsamość, zachęcają do odwiedzenia muzeum i sprawiają, że białoruskie dziedzictwo staje się bliższe kolejnym pokoleniom. A najbardziej cieszy nas, że młodzi chętnie robią sobie przy nich zdjęcia – bo to znaczy, że czują z nimi więź.